یادداشت روزانه دکتر احمد فرخی حاجی آباد

راهنامه کسب و کار و توسعه و تعالی اقتصادی در کشور

یادداشت روزانه دکتر احمد فرخی حاجی آباد

راهنامه کسب و کار و توسعه و تعالی اقتصادی در کشور

#تلاش_برای_وطنم
بی گمان رفاه اجتماعی برای آحاد جامعه در سایه دارا بودن کسب و کار مناسب و دست آورد درآمد متعادل امکان پذیر خواهد بود .
اینجا هستیم تا موانع و مشکلات پیش روی کسب و کارها را در کشور برداشته و عواملی را که ضامن این هدف گذاری خواهد بود را رونمایی کنیم .
عمده چالش برای ایجاد روانی و سهولت در انجام و ایجاد کسب و کارها در حوزه قانون و قانونگذاری رقم خورده است و اصلاح قوانین امری الزامی و مهم تلقی میشود.
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیام های کوتاه
  • ۲۷ اسفند ۹۷ , ۰۷:۲۷
    ٢٠
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان

باسمه تعالی




•  تصویر وضعبت اقتصادی کشور از نگاه بخش خصوصی ؟ 

تصویر نهایت غم انگیز و بهت آلود است ، دولت با مداخله گری صددرصدی بخش خصوصی را به سمت و سوی فلج شدن هل داده است . 

با قوانین ناقص حقوق مخاطب خود و مجریانی که حتی در آن از آزادی اختیار واعمال سلیقه  بی شمار بهره مند هستند امنیت سرمایه و سرمایه گذاری را با خطر جدی مواجه کرده ، تا کنون شرایطی تا این اندازه نگران کننده وتاریک را تجربه نکرده بودم حتی در طول سالهای جنگ با این چنین شرایطی مواجه نبوده ایم . 

مستاق بارز انچه می گویم را شما در قوانین فاعل در گمرک ایران و سازمان تعزیرات حکومتی شاهد هستید ، به طرح شکوائیه ها و آراء صادره رجوع کنید تا عمق مطلب دستگیرتان شود . 

نابسامانی در بازار ارز و سرمایه هیچگاه اجازه سامان به بازار و کسب و کار بخش خصوصی را نخواهد داد . کاهش ارزش پول ملی مصدر ناکار آمدی دولت است و هیچ توجیهی درباره آن پذیرفته نیست ، تنها خودفریبی و فرار رو به جلو محسوب می شود . 

•  نقش تشکل ها در احقاق حقوق بخش خصوصی ؟ 

باور کنید ساختار سازمانی ، حدود اختیارات و شرح وظایف آنها آنقدر کوتاهی دارد که عملاً یک روزنه کور امید در بستر ناامیدیهاست این از سویی و از سوی دیگر ما کمتر توجه داریم به اینکه انسانهای توانمند و مستعد کار وتلاش را در این تشکل ها قرار دهیم ، شما اگر به سابقه خدمت مدیران تشکل های بخش خصوصی توجه کنید جان کلام را دریافت خواهید کرد . ( خانه از پای بست ویران است . ) 

•  نقش تشکلها و انجمن های صنفی و اتاق بازرگانی در تغییر رفتار دولت ؟ 

این نقش تنها یک نقش نمایشی است که از انتخابات تا انتخاب بلوغ پیدا می کند ، عملاً نقش منفعل و ضعیفی است ، حاصل رفتارهای غلط و زیانبار رفتارهای دولت در بخش اقتصاد مبین آن است که یا ما در اتاق از افراد توانمند ودانای کار بی بهره ایم و یا اینکه گوش شنوایی و یا عزمی برای طرف مشورت قراردادن آن در بدنه دولت وجود ندارد . 

استفاده دولت از اتاق بازرگانی به استفاده ابزاری و اهرمی برای اعمال نظرات خود به بخش خصوصی محدود می شود . 

اتاقهای بازرگانی ما جایگاه خود را در آن تعریف آرمانی ،  که شما از آن در ذهن دارید سالها فاصله دارد . 

این ایراد ابتدا به ساختار آن ، و بعد به اعضاءحاضر در آن و دیگر مولفه های ناگفته بستگی دارد . 

•  اهمیت  وجود و فعالیت درست اتاق در شرایط فعلی کشور را تشریح نمائید ؟ 

باید بگوئیم اهمیت اتاقهای واقعی ، آن مدینه فاضله ای که شما در تصور دارید همانند اهمیت خورشید است . 

خورشید اقتصاد ما امروز فروغی ندارد و ابر دولت و قوانین دست و پاگیر دولتی در حوزه اقتصاد ، بخشنامه بازیهای کارشناسی نشده بی پایه یا کارشناسی شده توسط دشمن نه دوست ، چون ابر سیاه مه آلودی جلوی آن را سد کرده ، نه اجازه تابیدن نور میدهد و نه جنس این ابر باران زاست . 

ما در تاریکی به رعد و برق بی باران دل بسته ایم . 

•  دولت در بودجه 98 سهم بسیار زیادی را به جذب سرمایه از بخش خصوصی داده است ، این مسئله چقدر میتواند به نفع بخش خصوصی باشد ؟ 

نمیدانم نام این معما را چه باید بگذارم دولت با رفتار خود ، طرح قوانین و ایجاد نهادهای گلوگیر امنیت و اعتبار سرمایه را جذر گرفته ، چطور میتواند به فکر جذب جذر گرفته خود باشد . 

هشدار می دهم ،امروز حتی سرمایه های بسیار ضعیف در حال خروج از کشور واستقرار در کشور ترکیه است ، حتی ما خروج خانواده هایی بازنشسته و صاحبان اندک سرمایه را داریم که به ابتیاع خانه و دریافت اقامت ترکیه رسیده اند . 

بگذارید جواب نمیدانم را بدهم ، خوب است نامش را جوک بودجه 98 بگذاریم . 

اگردولت چنین رویکردی دارد اندکی مقابل آینه بایستد و خود را بازنگری کند . چشمها را باید شست !!!

ورود به این موضوعات توسط بخش خصوصی ورود ب ه باتلاق است و اصلاً توصیه نمی کنم . 

•  نقش اتاق در شکل گیری هر چه بهتر این رابطه بین دولت و بخش خصوصی چیست ؟ 

هیچ ، اتاق در اتاق مانده است ، بهترین پیام من میتواند باشد ، ذات نایافته از هستی بخش که تواند که بود هستی بخش .

•  با توجه به نزدیک بودن لنتخابات ، اتاق بازرگانی بفرمائید مدیران اتاق تاکنون چقدر در روان سازی وتسهیل ارتباط دولت و بخش خصوصی نقش ایفاء کرده است ؟ 

بگذارید بی پرده عرض کنم ، اتاق توانایی ایفای هیچ نقشی را نداشته و ندارد . مادامیکه اتاقها سلطنتی اداره می شود ، انتخاب حول محور پیری و پول می چرخد ، از آن انتظاری نداشته باشید ، شاید در تسهیل روابط شخصی خود با دولتی ها موفق بوده باشند، اما کاری جز تعریف وتعارف و خبرسازی ، اگر چیزی مشاهده می کنید مستاق بیاورید . 

اتاقها از خود جا مانده است چه برسد به بعد از خود .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۱/۰۶
احمد فرخی حاجی آباد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی