به نام خدا
اهداف :
یازدهم اسفند ماه روزی دیگر برای دوباره انتخاب کردن است ، یک روز می آئیم و می رویم تا انتخابی دیگر و این سرآغاز همه آرامش یا همه نگرانیهاست .
آری همین روز است که همه پیشنهادات را میدهیم ، یک دنیا انتقاد ارائه می کنیم و فردا هیچ کس به یاد نمی آورد تا روزی دیگر برای انتخابی دیگر و انتخاب شدگان هم بدون یاری و حضور شما خسته و دلشکسته با کوله باری از اتهام و تلاش در پیش روی غائبان چهار ساله محاکمه ای سخت، و غم انگیز تر آنکه دوباره انتخاب می شوند و تکرار ماجرا سالها و سالها و الخ.
واکنون فرصتی برای دیگر اندیشیدن ، دیگر دیدن و دیگر گونه انتخاب کردن و انتخابی روشن برای آینده ای روشن تر در سایه برنامه ریزی و تلاش .
می شود اندیشید که می توانیم یا باید اتاق بازرگانی اینگونه داشته باشیم که :
فضایی باشد مبتنی بر خرد جمعی با پشتوانه همدلی و همراهی .
هدف خویش را از این حضور ،تحقق اجرایی پیشنهاداتی میدانم که اکنون به پاره ای از آن اشاره می کنم و مطمئناً پیشنهادات و انتقادات سازنده شما چراغ روشنی خواهد بود فرا راه آنچه می خواهد و آنچه باید اتفاق بیفتد .
1- ایجاد روحیه تلاش وجنب و جوش در بخش خصوصی و فراهم آوردن فضائی مناسب و جذب اعضاء و فعالان در اجتماع اتاق بازرگانی .
2- به روز رسانی اطلاعات ، ایجاد و اقدام به شبکه سازی تجاری برای اعضاء و ارتباط موثر از طریق تعریف استارت آپ ها .
3- اقدام برای جهانی سازی اقتصاد ایران ، توسعه روابط اقتصادی با هدف عمل به اقتصاد مقاومتی و شکست تحریم های خصمانه علیه کشور .
4- تلاش برای ایجاد فضای مناسب کسب وکار ، توانمندسازی و حمایت از بخش خصوصی در تمام شاخص ها .
5- اصلاح ساختار بانکها در باب ایجاد فضای ارائه تسهیلات مناسب و الزام به تامین سرمایه کسب و کار برای فعالان اقتصادی کشور .
6- ایجاد کانون هم اندیشی اقتصادی با حضور اعضاء ودانشگاهیان ودانشجویان برای خلق راه کارهای کاربردی ودانش بنیان.
7- تلاش برای تجمیع قوانین در بخش اقتصاد کشور و درخواست مراجع قضائی ویژه برای تشخیص دقیق و درست اتهامات وارد به بخش خصوصی وفعالان اقتصادی و حفظ شأن اعضاء در محاکم رسیدگی کننده .
8- گمرک سالاری و پایانه سروری باید جای خود را به تعامل هوشمندانه و حق مدارانه در سایه حاکمیت قانون بدهد .
9- به جای مقابله با قوانین حضور در زمان تصویب قوانین برای اتاق بازرگانی الزام و واجب است .
10- حمل و نقل را در مقام صنعت بشناسیم و تکلیف داشته باشیم این شناخت را به حاکمیت و امت بشناسیم .
11- بدانیم (( راه های )) ما می تواند جای (( چاه ما )) را بگیرد و این گزینه ارزنده ای برای رهایی از اقتصاد وابسته به نفت خواهد بود .
12- ایجاد پایانه های حمل و نقل با تصدی و مالکیت بخش خصوصی بهترین گزینه برای توفیق بخش خصوصی در این صنعت خواهد بود .
13- حمایت از اولین بندر خشک استان ( شرکت اطلس کویر شرق ) که قریب پانزده سال از تولد آن می گذرد و هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده است .
14- ایجاد شرکت سهامی توسعه عمران حمل و نقل ایران با تولی استان ولایت مدار خراسان گزینه ای است که باید بنیاد آن نهادینه شود .
15- ایجاد تشکلهایی منسجم حمل و نقل برای حضور در بازار کار حمل بین المللی و بنیاد ایجاد شرکت همیار با حضور شرکتهای همکار .
16- ایجاد اتاق فکر فعال برای دفاع از نظرات بخش خصوصی که در واقع صاحبان اصلی این صنعت قلمداد می شوند .
17- ایجاد باشگاه حمل و نقل استان و رشد آن به سمت ایجاد بازار بورس حمل و نقل در استان و تعمیم کشوری آن .
18- ایجاد باشگاه بازرگانی استان و رشد آن برای رسیدن به هاب صادراتی ایران در منطقه .
19- ایجاد کانون بازنشستگان بازرگان ، صنعت حمل و نقل استان و نیز تبیین مشق آن در کشور وتعمیم آن در سایر بخشها .
20- ایجاد بانک اطلاعاتی جامع بازرگانان و صنعت حمل و نقل به ویژه در موضوع کارآفرینی – آموزش و جذب نیروی کار متخصص و تعمیم آن در سایر بخش ها .
21- ایجاد فضای تعامل و همکاری اتاق های بازرگانی سراسر کشور و تعمیم آن به اعضای محترم .
22- شناخت جایگاه فورواردری و کریری و نقش ویژه سرمایه گذاران ، مالکان و رانندگان در این صنعت .
23- ایجاد مناسبات اقتصادی مناسب ، تعیین سهمیه ارزی خاص برای تعویض ناوگان فرسوده واردات خود و با حقوق و عوارض خاص و اینکه در این صورت منافع ملی با منافع شخصی گره بازنشدنی دارد .
24- تبیین تسهیلات مناسب و مورد لزوم این صنعت در ردیف بودجه و اعطای تسهیلات با بهره مناسب چرا که معنی واقعی صنعت یعنی تولید کننده و اگر نام ما صنعت و کار ماصنعتی است باید در همان ردیف از مزایا بهره مند باشیم .
25- بیمه ؛ خدمات بیمه ای باید جایگاه خاص داشته باشیم ، چرا هر نهادی برای خود بانک ایجاد کند ، هر بانکی برای خود بیمه داشته باشد .معنی این است که هر کس غم خود را دارد .
اگر بانک گردشگری هست بانک حمل و نقل هم باشد ، اگر بیمه متعلق به بانک هست ماهم بیمه ای داشته باشیم که متعلق به صنعت ما باشد ، درد آن را بفهمد و نیاز ما را مرتفع کند و تا آن موقع نظر کارشناس بخش خصوصی ( داوری اتاق بازرگانی) در دعاوی بیمه ای مطمع نظر باشد .
26- بحث حضور ناوگان خارجی با این رویکرد که عایدش برای دولت است و زحمتش برای ملت باشد نگران کننده است ما باید مشترک المنافع بشویم ، در این باره اینگونه که امروز هست جایگاه ندارد .
27- ساخت راههای خاص در محورهای ترانزیتی مهم کشور با حضور و تصدی بخش خصوصی و ایجاد درآمد از محل طرح همچون آزاد راه باغچه که با تصدی گری بانک ملی ایجاد شد .
28- ساخت مخازن و سیلوی گندم در مبادی ورودی و بنادر کشور با سرمایه گذاری شرکتهای حمل و نقل بین المللی و بازرگانان استان .
نکته :
حقوق خود را بشناسیم و مطالبه کنیم .
مطالبات را شناسایی کنیم و اتاق بازرگانی نماینده شما برای وصول مطالبات باید باشد .
اتاق بازرگانی زبان بازرگانان ، صنعت کاران ، معدن داران و کشاورزان برای ایجاد فضای امن در کسب و کار باید باشد، و زبان او باید زبان قانون باشد و درسایه توسل و تمسک به قانون احقاق حق نماید ، تخریب و نوسازی قوانین در دستور کار ما قرار گرفته است .
توجه :
و دیگر اینکه از خودمان بپرسیم اهداف تشکیل این تشکل چه بوده و آیا این نتیجه تا کنون حاصل آمده است .
و اگر بخواهد حاصل شود از کدام راه باید برویم ؟
برای رسیدن باهم همراه باشیم .
شاد و سربلند باشید
احمد فرخی حاجی آباد